Naïef Realisme / Van Rousseau tot Grandma Moses in Museum More te Gorssel
Zonder formele kunstopleiding klommen in de jaren 1920-1945 naïef realisten naar de artistieke top, aan beide kanten van de oceaan. Hun schijnbaar eenvoudige landschappen, intieme huiselijke taferelen, ongeveinsde portretten en kleurrijke stillevens spraken tot de verbeelding van publiek en het artistieke establishment.
Without formal artistic schooling, naive realists on both sides of the
Atlantic scrambled to the artistic peak between 1920 and 1945. Their
seemingly straightforward landscapes, intimate domestic scenes, sincere
portraits and colourful still lifes fired the imagination of the public
and the artistic establishment.
Camille Bombois, Bij het reizende circus, ca. 1928
Henri Rousseau, Tropisch bos met apen, 1910
Henri Rousseau, De stoelenfabriek in Alfortville, 1897
Grandma Moses, Het bereiden van ahornsuiker, 1943
Camille Bombois, Meisje met pop, 1925
Pedro Cervantez, Opslagplaats in Texico, 1934
John Kane, Het roepen van de scouts, 1933
André Bauchant, Portret van een postbode, 1925
Camille Bombois, Voorbereiding op een bad, 1930
John Kane, Twee Schotten, 1925
Grandma Moses, Automobiel, 1943
Aloys Sauter, De buffetkast, 1931
Geen opmerkingen:
Een reactie posten