"Magische miniaturen", een expositie van middeleeuwse miniaturen, gemaakt in de Zuidelijke Nederlanden in het Museum Catharijneconvent te Utrecht.
De manuscripten zijn vervaardigd in de Zuidelijke Nederlanden in de periode van de 10de tot de 16de eeuw. Behalve bijbelse taferelen en heiligen zijn in de boeken ook afbeeldingen te vinden van dagelijkse, en minder dagelijkse activiteiten, zoals boeren op het land en hertogen tijdens de jacht.Ook historische gebeurtenissen zoals gevechten en vergaderingen van de ridders van het Gulden Vlies.
The manuscripts were made in the southern Netherlands (roughly equivalent to modern-day Belgium) in the period spanning the tenth to the sixteenth centuries. In addition to biblical scenes and images of saints, medieval books contain depictions of daily life. They show peasants tilling the land and dukes out hunting, but also important historical events such as battles, and gatherings of the knights of the Order of the Golden Fleece.
De manuscripten zijn vervaardigd in de Zuidelijke Nederlanden in de periode van de 10de tot de 16de eeuw. Behalve bijbelse taferelen en heiligen zijn in de boeken ook afbeeldingen te vinden van dagelijkse, en minder dagelijkse activiteiten, zoals boeren op het land en hertogen tijdens de jacht.Ook historische gebeurtenissen zoals gevechten en vergaderingen van de ridders van het Gulden Vlies.
The manuscripts were made in the southern Netherlands (roughly equivalent to modern-day Belgium) in the period spanning the tenth to the sixteenth centuries. In addition to biblical scenes and images of saints, medieval books contain depictions of daily life. They show peasants tilling the land and dukes out hunting, but also important historical events such as battles, and gatherings of the knights of the Order of the Golden Fleece.
Een evangeliarium, Maasland, tweede helft 12de eeuw
Johannes de Evangelist
Breviarium, Bute-meester, omgeving Kamerijk, ca. 1270-1280
Initiaal: Koning David bespeelt het klokkenspel.
Initiaal: Koning David bespeelt het klokkenspel.
Blad uit een antifonarium [koorboek]. Doornik, ca. 1325
Het is het lied dat hoort bij het feest van Johannes de Doper.
In de ondermarge preekt Johannes voor een groepje luisteraars met in zijn hand een lam, het symbool voor Jezus.
Augustinus, De Civitate Dei; Meester van de Brugse Genealogia decorum en Meester van de Croniques d’Angleterre; Brugge, ca. 1465 - 1478
Augustinus toont de Stad Gods op aarde: een lusthof met een tuin, een kerk en een kapel. Enkele gelovigen bidden devoot voor Jezus aan het kruis. De stad heeft veel overeenkomsten met Brugge, de stad van de miniaturist.
Gebedenboek, Brabant of Brussel, ca. 1375-1400
De opdrachtgeefsters van het boek knielt voor God, die zijn hand zegenend ophoudt.
In de marge vecht een half beest/half ridder met een slang.
In de marge vecht een half beest/half ridder met een slang.
Getijdenboek, Henegouwen, ca. 1450-1475
Verkondiging aan de herder van de geboorte van Jezus. De vrouw met het spinrokken roept associaties op met Maria en Eva, die ook vaak spinnend worden afgebeeld.
Lambert van Sint-Omaars, Liber floridus; Lille en Ninove, 1460
In dit boek worden allerlei kosmografische, bijbelse en historische onderwerpen behandeld. Aan de wereldgeschiedenis komt een einde met het hier afgebeelde hemelse Jeruzalem, de definitieve woonplaats van de christenen.
Jacob van Maerlant, Rijmbijbel, Die wrake van Jherusalem, Spiegel historiael, Mariƫnweerd (?), ca. 1340
Belegering van Jeruzalem.
Evangelarium van Egmond, Dedicatieminiaturen
Gent, ca. 975-980
Het echtpaar Hildegard en graaf Dirk II plaatsen een boek op een altaar met op de achtergrond de Egmondse abdij. Dat is het evangelieboek waarin deze miniaruren zijn opgenomen, een geschenk van Dirk en zijn vrouw aan de abdij van Egmond.
Rechts werpt Dirk zich [samen met zijn vrouw] ter aarde voor de heilige Adalbert, de patroon van de abdij van Egmond.
Rechts werpt Dirk zich [samen met zijn vrouw] ter aarde voor de heilige Adalbert, de patroon van de abdij van Egmond.
Missaal van Arnold van Oreye; Gent, ca. 1360 - 1366
Mooie randversieringen.
Mooie randversieringen.
Chronique dite de Baudouin d’Avesnes, deel I; Henegouwen, ca. 1460-1470
Adam en Eva in het paradijs voor God die ze waarschuwt niet van de Boom van Goed en Kwaad te eten. Links zit de schrijver van het boek in zijn geleerdenstoel.
Getijdenboek van Willem van Lochorst, Meester van Catharina van Kleef, Utrecht, ca. 1460 en Lieven van Lathem, Antwerpen, ca. 1460-1470
Randversiering: hoornblazende wildeman, bellen blazende aap, kind met een molentje
Getijdenboek van Catharina van Aragon, Willem Vrelant, Brugge, ca. 1460
St. Joris en de draak.
Trivulzio-getijdenboek; Simon Marmion, Valenciennes; Lieven van Lathem, Antwerpen en Weense Meester van Maria van Bourgondiƫ, Gent, ca. 1470
Johannes op Patmos [Lieve van Lathem]
in de marge: muzikanten, aapjes en fantasiewezens.
in de marge: muzikanten, aapjes en fantasiewezens.
Getijdenboek, Meester van Gerard Brilis, Meester van de Vederwolken en Meester van Willem van Bossuyt, Gent, ca. 1475
Koning David [harp] vol berouw knielend voor God die op hem neerkijkt. Achter de muur links is een fontein met een plassend jongetje te zien. [Manneke Pis?]
Op de rechterbladzijde zien we David vanuit de initiaal de badende Bathseba onder aan de bladzijde bespieden. Daar heeft David berouw over!
Op de rechterbladzijde zien we David vanuit de initiaal de badende Bathseba onder aan de bladzijde bespieden. Daar heeft David berouw over!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten